header image
Home arrow Evenimente arrow Scrisoare deschisa catre Parlamentul Romaniei si Ministrul Economiei si Finantelor
Scrisoare deschisa catre Parlamentul Romaniei si Ministrul Economiei si Finantelor PDF E-mail
Scris de Administrator   
Monday, 05 November 2007

ImageCătre,                
PARLAMENTUL  ROMÂNIEI           
- în atenţia: Preşedinţilor Grupurilor Parlamentare
- spre ştiinţă: Ministrului Economiei şi Finanţelor V. Vosganian

În numele celor zece asociaţii de proprietari membre ale Forumului Civic Românesc, vă rugăm să luaţi în considerare următoarele constatări şi propuneri asupra reformei proprietăţii.

 


Considerăm că dacă legea 247-2005 ar fi fost aplicată corect ,dacă Autoritatea Naţională pentru Restituirea Proprietăţilor (ANRP) ar fi impus cum de altfel ar fi trebuit respectarea legii,  numărul persoanelor ce ar trebui despăgubite s-ar reduce cu cel puţin 50%.
Din păcate acordarea de bunuri şi servicii în echivalent valoric prevăzută de Legea 247/2005 ,pe alte amplasamente, nu a fost folosită decât în cazul “băieţilor deştepţi“.
Aplicarea legii 247/2005 s-a făcut şi se face după bunul plac şi interesele  autorităţilor locale,care cu mici excepţii, nu au fost deranjate de Autoritatea Naţională pentru Restituirea Proprietăţilor.
Rezerva de terenuri aflate la dispoziţia comisiilor loale ,ce trebuia afişată încă de la începutul lui 2006, nu a fost afişată nici până în prezent în peste 95% din localităţiile României. ANRP s-a mulţumit cu aplicarea unor amenzi modice. Încălcarea acestei prevederi legale a dus şi duce la grave acte de corupţie în domeniul imobiliar. Lipsa voinţei politice pentru rezolvarea rapidă şi cu costuri reduse a problemei proprietăţii, a condus la acest adevărat dezastru ,din cele 820.000 de cereri existente ,rezolvându-se până în prezent mai puţin de 30%.
Nu s-a tinut seama  de observatiile asociatiilor de proprietari comunicate de-a lungul celor 3 ani de discutii cu reprezentantii guvernului, A.N R.P ului, precum si de observatiile la prima propunere de O.U.G. postată pe sit-ul Ministerului de Finante, observatii la care  nici măcar nu ni s-a raspuns.
Mimarea consultărilor,lipsa de transparenţă şi aroganţa au caracterizat relaţiile dintre autorităţi şi proprietari din 2005 şi până în prezent.
Elaborarea OUG 81/2007,  care nu numai ca nu tine seama de observatiile noastre  la proiectul de ordonanţă intocmit de Ministerul de Finante, dar introduce articole care deturneaza scopul  declarat al ordonantei si anume, accelerarea despagubirii proprietarilor



CONSTATĂRI  ŞI  PROPUNERI  LA  O.U.G. 81/2007

A.Observaţii cu caracter general
       
1. Intenţiile OUG , aşa cum se stipulează în titlu, stabilesc ca ţintă accelerarea acordării despăgubirilor către revendicatori, obiectiv mult prea limitat faţă de aşteptări, care practic e realizabil numai pentru cei care au parcurs tot restul procedurii.
A accelera acordarea despăgubirilor presupune intensificarea  totalităţii fazelor pe care le parcurg notificările ce au fost depuse de proprietari, la care numai în final intervine eventualitatea despăgubirilor.
Situaţia actuală a soluţionării efective a notificărilor este foarte gravă datorită întîrzierilor şi nu are perspective pozitive.
Viziunea  în care  a fost redactată ordonanţa dă senzaţia că s-a urmărit soluţionarea unor cazuri particulare, deoarece generează privilegii pentru cei care sunt în prezent în situaţia de a putea beneficia de respectivele drepturi.
Se pune pe drept întrebarea de ce în această ordonanţă, pentru a accelera realmente soluţionarea respectivei întîrzieri, guvernul nu analizează marea şi grava stare a blocajului şi multiplelor nedreptăţi ce se consumă pe traseul soluţionării  revendicărilor?
Aceasta este cea mai urgentă şi mai neglijată problemă în acest domeniu.O întîrziere  de care se face în continuare abstracţie pe tot parcursul ordonanţei..
În mod sistematic ordonanţa omite să impună termene de rezolvare pentru fiecare fază , obligatorii pentru toate instituţiile implicate (primării. ANRP, diverse comisii,etc.), precum şi drastice sancţiuni, în cazul nerespectării acestor termene.
La noi cetăţenii sunt penalizaţi cînd nu-şi achită datoriile către stat, în timp ce statul nu respectă cu nonşalanţă drepturile legate de restituirea a proprietăţii fără nicio consecinţă pentru cei vinovaţi de această nepăsare!
Asociatiile de proprietari, deci beneficiarii de drept ai F.P ,au fost total ignorate la elaborarea Ordonantei 81/2007, ordonanţă, care nu numai că nu tine seama de observatiile noastre,  la propunerea de ordonanta intocmita de Ministerul de Finante, dar introduce articole care deturneaza scopul declarat al ordonantei si anume, accelerarea despagubirii proprietarilor. Mai multe  articole din ordonanţă ,  in loc să accelereze, asa cum sună titlul ordonanţei, vor incetini si poate chiar stopa, pentru perioade determinate, plata despagubirilor Aceasta afirmatie este sustinuta şi de introducerea in lege a unor noi beneficiari si anume cei prevazuti in legile 9/1998 si 290/2003 , legi care nu au fost aplicate de actuala guvernare  decat in foarte mica masura. Prin tergiversarea acordarii hotararilor la legea 290/2003, in Bucuresti,, s-au elaborat in 3 ani 12 hotarari !!
Art.8 din Titlul II pune la dispozitia Guvernului posibilitatea de a dispune de dividende si actiuni, in mod discretionar fara nicio aprobare a adunarii generale a actionarilor
Nu putem decât concluziona ca tergiversarile vor continua, intucat nicaieri nu se prevad  termene si sanctiuni pentru nerespectarea acestora, ba mai mult, nu se prevede in mod expres posibilitatea chemarii in justitie, pentru lipsa intocmirii hotărârii sau deciziei de acordare a despagubirilor, intr-un termen rezonabil, sau chiar in termenul prevazut de legea 290/2003.


2. Siguranţa utilităţii FONDULUI PROPRIETATEA pentru beneficiari, aşa cum reiese din Ordonanţa  Guvernului, este discutabilă , dat fiind :
 - lipsa garanţiilor statului în asigurarea  fondurilor alocate achitării în numerar în limita a  150.000 euro/dosar.
 - lipsa garanţiilor statului în asigurarea fondurilor alocate finalizării evaluării tuturor dosarelor destinate obţinerii despăgubirilor prin Fondul Proprietatea, pînă la sfărşitul unei perioade rezonabile impuse (de exemplu sfîrşitul anului 2008)
Este regretabil că aspectul siguranţei pentru proprietari nu rezultă ca responsabilitate expresă a fondului, ca intermediar al gestionării averii şi speranţelor întîrziate cu 6 decenii, pe care investitorii le încredinţează Fondului
Politica de siguranţă  a fondului ar trebui să fie o obligaţie majoră şi un factor de marketing pentru atragerea şi fidelizarea acţionarilor.
 
B. Observaţii şi propuneri cu caracter punctual

1. Nu sunt stabilite termene obligatorii şi sancţiuni pentru diversele etape, precum si pentru finalizarea actiunii de despagubire, ceea ce ne face să banuim ca se tinde care o solutie prin moartea naturala a persoanelor interesate
2.Nu exista o evaluare  aproximativă a despagubirilor ce ar trebui platite, nici o esalonare in timp a lor, asa ca nu se pot planifica si nici garanta fondurile necesare.
3.Nu este cunoscut numărul de acţionari -proprietari ce urmează a fi despăgubiţi.
4.Afirmatia d-lui ministru Vosganian, că in doi ani va plati toate despagubirile,este atat de hazardata, incat nici nu poate fi luată in consideratie.!!!
Conform statisticilor oficiale, postate pe siturile institutiilor abilitate cu rezolvarea dosarelor, rezulta ca numai in Bucuresti sunt necesari inca 22 de ani pentru rezolvarea tuturor notificarilor  ( rezolvate in 6 ani doar 17.72% din notificari)
Daca ţinem cont că pentru despagubiri va fi un total de  minimum 200.000 dosare ( imobile, terenuri agricole, paduri si legile 9/1998 si 290/2003) iar pana in prezent A.N.R.P. a rezolvat cca.3000 dosare, imaginand ca va creste ritmul la  8000-9000 dosare pe an , vor fi necesari 22 ani pentru emiterea titlurilor de plata si actiunilor ( titluri de despagubire ) Ramane un mister in cat timp F.P. va plati sumele datorate si va emite actiunile.                         
O batjocora mai mare la adresa celor pagubiti si care si-au pus sperantele intr-un guvern de dreapta , nu se poate imagina.!!!
5. O simpla operatiune aritmetică: daca sunt 3000 persoane care au conform A.N.R.P.  titluri de despagubire si trebuie sa primeasca cate 500.000 lei vor fi de platit 1,5 miliarde lei,adică 450 milioane euro.
Dacă numai 30.000 (ceea ce este infim fata de cei 200.000 de  presupuşi beneficiari) vor dori si bani avem cifra de 15 miliarde lei platibila in doi ani  de la momentul cererii de plată,adică cca 4,5 miliarde euro,adică o valoare mai mare decât tot Fondul Proprietatea!!!
Iată demonstraţia că în fapt este vorba de o mare cacealma.!!!
In doi ani de la constituirea fondului s-au incasat dividende de 200 milioane euro. Facand impartirea rezulta că plata pentru doar 30.000 titluri de despagubire se va face in cca .....22 de ani!!! Având in vedere că beneficiarii despagubirilor sunt niste tinerei de 70-80 de ani,rezultă că au tot timpul să astepte.!!!      
6.Rezolvarea partiala a constitutionalitatii legii privind principiul garantarii proprietatii si libertatii de asociere, prin acordare si de despagubiri in bani, nu rezolva insa incertitudinea legata de sursa de finantare. Desi titulrile de despagubire sunt drepturi de creanta asupra statului, acesta nu plateste din surse bugetare ( asa cum se prevede in cazul celor care depusesera inainte de 1990 bani pentru Dacii, acestia urmând sa fie despagubiti prin TITLURI DE STAT) ci, din dividentele cuvenite statului de la F.P., sau sume din vanzarea actiunilor.  
7. Prin art.12 alin. 3, se observa ca Fondul nu mai este o societate comerciala, in care actionarul principal statul roman, va fi inlocuit treptat de titularii de despagubire si exclusiv de aceste persoane, ci statul roman va avea libertatea sa vanda actiunile pe care le detine la Fondul Proprietate  cui doreste¡!!! Dar nu pentru finantarea despagubirilor in bani ci, asa cum aflam din art.8 al titlului II, Guvernul poate hotari vanzarea de actiuni pentru a le utiliza la alte destinaţii cu caracter social.
Iata cum F.P. a devenit din fondul pentru despagubirea proprietarilor, o puşculiţă a statului,care în mod discreţionar,fără nicio aprobare a acţionarilor fondului ,poate vinde acţiuni ,banii obţinuţi şi dividentele urmând a fi folosiţi după bunul plac al guvernului.                                                               
Acest articol dă in vileag scopul real al guvernului, ca FP să fie o nouă sursă de bani pentru acoperirea pomenilor electorale, ca doar se apropie alegerile.!!!
Acest articol mai are o semnificatie ascunsă. Pentru  ca statul sa  pastreze o cat mai mare parte a actiunilor, pe care le poate utiliza dupa bunul plac, va face tot posibilul sa intarzie cat mai mult distribuirea de bani si actiuni persoanelor indreptatite. In acest mod va avea multi ani de aici inainte, o marja de manevra, cu banii care  se cuvin proprietarilor si pe care acestia ii asteapta in zadar.
8. Au fost introduse despăgubiri pentru Basarabia, Bucovina şi Herţa , fără a se adăuga noi surse şi resurse de finanţare a fondului.
9. Fondul Proprietatea este extrem de politizat , in Consiliul  de Supraveghere fiind persoane din diferite partide politice. Rezulta că Fondul va functiona conform intelegerii dintre partide si nicidecum conform intereselor pagubitilor.Solicităm ca din Consiliul de Supraveghere să facă parte trei reprezentanţi ai proprietarilor!!!
10. Nu suntem de acord  cu Art.121 care prevede reducerea drepturilor de vot ale actionarilor  care detin intre 1 si 5% din actiuni , iar pentru cei care detin peste 5% din actiuni, li se interzic total drepturile de vot. Asadar statul, isi creeza mai mult decat actiunea nominativa de control, in acest mod  isi creeaza un mecanism de  control absolut asupra Fondului, actionarii minoritari sau nesemnificativi neavand practic nicio importanta in procesul decizional.
11. Nu suntem de acord cu sistemul implementat de ANRP prin tragere la sorţi după modelul 6 din 49, pentru a fi evaluate deciziile de despăgubire emise de  primării.
Solicităm ca evaluările să fie făcute în ordinea în care au fost înregistrate la ANRP.
12. Nu suntem de acord ca toţi proprietarii sau împuterniciţii acestora, să trebuiască să vină la Bucureşti la sediul ANRP pentru depunera opţiunilor de despăgubire. Solicităm ca opţiunile să fie depuse la sediul Finanţelor publice judeţene.
13. Nu suntem de acord ca dispoziţiile administraţiilor publice locale să fie vizate de prefecturi /conf.art16 pct 2.1. Acest lucru ar duce la şi mai mari întârzieri ,prefecturile neavând în prezent personalul necesar.
14. Nu suntem de acord cu art.182 din Secţiunea 1care prevede plata în funcţie de “existenţa disponibilităţilor financiare”.
15. Nu suntem de acord cu termenul de 6 luni pentru aprobarea de către guvern a regulamentului de organizare a licitaţiei internaţionale. Acest termen incetineşte procesul nu-l accelerează !!!
16. Nu suntem de acord cu art.8 din Titlul II
17. Nu suntem de acord cu dispariţia din portofoliul FP a acţiunilor la societăţi importante cum sunt: Loteria Română-20%,Imprimeria Naţională-20%,CEC-9.9%,Romtelecom-20%.
18. Nu suntem de acord ca din Comisia Centrală de acordare a despăgubirilor de la ANRP să nu facă parte şi reprezentanţii proprietarilor.
Solicităm ca pentru asigurarea transparenţei procesului de despăgubire ,din  Comisie să facă parte minim trei reprezentanţi ai proprietarilor .

Vă rugăm să aveţi amabilitatea ca acum în ceasul al doisprezecelea, să ţineţi cont de observaţiile şi propunerile prezentate.

Deasemenea vă rugăm să acceptaţi invitarea  noastră la şedinţa Comisiei Camerei Deputaţilor pentru Buget, Finanţe, Activitate Bancară şi Piaţă de Capital, în care va fi dezbătută OUG 81/2007.

Vă mulţumim pentru atenţia acordată.

Cu deosebită consideraţie,
                                                                     

P R E Ş E D I N T E,
ing. Adrian-Ştefan Iuraşcu     

 

Ultima actualizare ( Friday, 09 November 2007 )
Avem 95 vizitatori online