header image
Home
Seful Achizitiilor Publice inchide ochii la Proprietatea Listare E-mail
Scris de Administrator   
Monday, 17 July 2006

Conducerea Fondului Proprietatea cere presedintelui Autoritatii pentru Achizitii Publice, Alexandru Cojocaru, care a fost si membru in conducerea Fondului, derogare de la transparenta
Prevederile legale in vigoare obliga entitatile infiintate cu scop public fara caracter comercial sau industrial, sa respecte legea achizitiilor publice daca au statul ca principal actionar, au o conducere numita in proportie de cel putin jumatate de acesta sau sint sub controlul administratiei centrale. Desi i s-a dat la infiintare o destinatie sociala, adica despagubirea celor ale caror proprietati au fost confiscate de regimul comunist si indeplineste si conditiile legale mentionate mai sus, conducerea Fondului Proprietatea (FP) impreuna cu Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice (ANRMAP) - institutia menita sa garan-teze aplicarea legii - au decis ca prevederile prin care se asigura cheltuirea transparenta a resurselor publice nu i se aplica societatii de investitii. Toate contractele FP pot fi atribuite dupa cum crede de cuviinta conducerea acestuia si mai multe contracte au fost atribuite de Fond, dupa infiintare, prin discutii directe.

Alexandru Paunescu cere noi indulgente

La solicitarea FP, actualul presedinte al ANRMAP, Alexandru Cojocaru, fost membru in Consiliul de Supraveghere al Fondului, a decis ca Fondul nu este autoritate contractanta, potrivit prevederilor OUG nr. 60. Acesta a fost principalul act normativ in domeniu pina la inceputul lunii iulie, cind a fost abrogat si inlocuit de OUG nr. 34/2006. Cel putin opt contracte au fost atribuite in afara licitatiilor de fosta conducere a FP, din care facea parte si actualul presedinte al ANRMAP. Inlocuirea vechiului act normativ cu OUG nr. 34/2006 da emotii noii conduceri a Fondului. Dupa ce FP a primit pe legea veche de la ANRMAP o „scrisoare speciala“ in care era iertata de procedura publica de atribuire a contractelor, dupa cum spune Alexandru Paunescu, acum conducerea Fondului vrea aceeasi indulgenta si pe noua legislatie. „Pe vechea analiza a rezultat ca FP nu este autoritate contractanta si cu toate acestea, pentru fondurile de la buget, erau obligati sa respecte prevederile referitoare la achizitii publice (n.r. - prin legea de infiintare a FP)“, spune Codrin Vulcu, purtator de cuvint al ANRMAP. La aparitia sa, FP a primit cinci miliarde de lei de la stat cu titlul cheltuieli de functionare. Cum primirea banilor crea o gramada de dezavantaje (de la obligativitatea atribuirii contractelor numai prin achizitii publice pina la posibilitatea verificarii activitatii FP de catre Curtea de Conturi), conducerea FP a decis restituirea banilor, dorind sa scape din chingile prevederilor referitoare la atribuirea contractelor.

De citeva zile conducerea FP a trimis la ANRMAP o noua solicitare prin care doreste sa i se confirme ca si pe noua lege nu este obligata sa acorde contracte prin licitatiile la care ar fi obligata de legea achizitiilor publice. „Am primit o solicitare pentru a ne pronunta in ce masura noile prevederi ii afecteaza“, spune Codrin Vulcu. Acesta a mai spus ca raspunsul va fi dat in termenul legal prevazut, adica 30 de zile.

Avocatii desfiinteaza argumentele ANRMAP
Singurii care sparg armonia argumentatiilor dintre ANRMAP si FP sint avocatii.

Fondul este autoritate contractanta si trebuie sa respecte legea achizitiilor publice, deoarece este infiintata prin lege publica, are ca actionar statul roman si, pina una-alta, este administrata tot de acesta.
„Dupa parerea noastra, FP este autoritate contractanta, fiind infiintata prin lege publica, are ca actionar unic statul roman, pina la transferul catre detinatorii de titluri de despagubire, este administrat pina la desemnarea administratorului de Ministerul Finantelor si indeplineste functie publica prin facilitaterea acordarii de compensatii fostilor proprietari“, spune Iulia Bugaru, avocat specializat in achizitii la Casa de avocatura Biris Goran. Nici argumentia cu societatea comerciala nu sta in picioare.
„FP indeplineste un scop de interes public reglementat. (...) Faptul ca este o societate comerciala este nerelevant, deoarece majoritatea companiilor detinute de stat au acelasi regim, fara a fi entitati preponderent comerciale, in sensul reglementarilor achizitiilor publice“, spune avocatul.

Zeci de milioane de euro ocolesc legea

Insistenta FP de a nu se supune legislatiei privitoare la achizitiile publice survine cu putin timp inainte ca Fondul sa isi aleaga administratorul, moment de maxima importanta in functionarea institutiei destinate despagubirii celor cu bunurile confiscate. Alegerea transparenta a managerului este importanta deoarece chiar la un comision de citeva procente acesta se va alege cu zeci de milioane de euro si de acesta va depinde succesul si justa despagubire a proprietarilor.

Pina in prezent, FP a semnat mai multe contracte din care unele au fost reziliate sau discutabile. Printre acestea sint cele semnate cu Raiffeisen Capital & Investment - pentru servicii de investitii financiare, astfel incit actiunile Fondului sa fie inscrise la Bursa de Valori Bucuresti, Casele de avocatura Tuca si asociatii, Popovici si asociatii si Bostina si asociatii, Allen&Overy - consultanta juridica pentru selectarea si intocmirea contractului cu administratorul de fond. Alte contracte sint cele cu KPMG - firma de audit, Image Promotion - consultanta de imagine si PR - reziliat intre timp, fara sa se stie de ce, World Trade Center - inchirierea spatiului de birou al Fondului Proprietatea. Sumele platite sint tinute la secret de FP, mai putin cea achitata lui Raiffeisen Capital.

COTIDIANUL 17.07.2006

Vizualizeaza comentariile (0) - Comenteaza

Ultima actualizare ( Tuesday, 29 August 2006 )

Comentarii

Acest articol inca nu a fost comentat.


Pagina 1 din 0 ( 0 comentarii )
©2006 MosCom

Autentificati-va pentru a putea comenta.
Vizitatori: 2306110
Avem 24 vizitatori online